Rozhovor pro moderniskolka.cz
zdroj:www.moderniskolka.cz
Dětská radost je pro ni ta největší motivace. Ivana Hrubá Eliášová už dvanáct let pracuje se softwarem interaktivních tabulí a učí učitele, jak vytvářet vlastní projekty. V rámci projektu Moderní školka se s ní pak učitelky z MŠ potkají ve třech seminářích a jednom workshopu věnovaných právě interaktivní tabuli, která je pro paní Ivanu skutečnou srdeční záležitostí.
Mohla byste zavzpomínat, jak jste se k interaktivní tabuli dostala?
V roce 2002 nám před prázdninami přivezli do školy první tabuli. Nainstalovala jsem si do svého počítače software a hned v červenci jsem šla na operaci páteře. To pro mě znamenalo rok neschopenky. Když jsem po čtvrt roce mohla sedět, začala jsem si s tím programem hrát. Dnes svojí nemoci děkuju za to, co mi do života přinesla – byla pro mě signál, že mám jít jinou cestou a přivedla mě k práci, kterou dělám teď. A jsem víc v klidu. Práce ve školství na plný úvazek přeci jen přináší nevyhnutelný stres. Navíc současný systém, ve kterém jste hodnoceni za to, jestli je dítě přezuté nebo zda máte správně vyplněné kolonky v třídní knize, kvalitní tvůrčí práci zrovna nepodporuje. A tak chci alespoň přispět svým dílem zvenčí. Když jsem poprvé viděla interaktivní tabuli, překvapilo mě, kolik zábavy se s ní dá pro děti připravit a jak práce s ní děti pohltí.
Dá se nějak shrnout, co všechno tabule umí?
Interaktivní tabule umí to, co umí učitel. Tabule je vlastně velká dotyková obrazovka, hardware, který visí na zdi. To, co ji dělá interaktivní, je software, který je k té tabuli připojen. Na trhu jsou různé typy softwaru, některé interaktivní jsou a některé ne. Když se mě učitelé ptají, co mají koupit, říkám jim, ať se hlavně ptají, co umí software. Pokud je pak učitel kreativní, dokáže udělat nádherné věci, děti si budou hrát a zároveň se učit. Někdy se setkávám s tím, že učitelky interaktivní tabule nechtějí, protože jim připomínají všudypřítomné počítače, kterých mají děti dost doma. Já si ale naopak myslím, že s pomocí interaktivní tabule mohou děti poznat, že počítače nejsou jen pro zábavu, ale mohou být zdrojem poznání a učení – a z mé vlastní zkušenosti se s jejich pomocí dá učit cokoliv – například barvy, pravolevá orientaci, vnímání rizik atp.
Máte nějakou vizi, jak by se měla interaktivní tabule používat v MŠ?
Budu mluvit ze zkušenosti. Velice se mi líbilo řešení v jedné školce v Hradci Králové. Tam je tabule umístěná přímo v hlavní učebně, kde je plně integrovaná do prostoru, není oddělená ve zvláštní místnosti. Učitelky pak mohou tabuli zapojit mezi ostatní činnosti – děti třeba kreslí, pak chvíli pracují s tabulí a pak mají nějakou pohybovou aktivitu. Interaktivní tabule určitě není samospasitelná, ale jako doplněk běžných aktivit je prostě skvělá. Učitelkám přinese možnost, jak udělat výuku kreativní, zajímavou a hlavně se tím můžou všichni bavit – a když navíc hned uvidí okamžitou zpětnou vazbu od dětí, může je tato činnost naplňovat pocitem z dobře odvedené práce.
Co všechno se učitelky naučí v rámci vašich seminářů a workshopu?
Naučí se to, co budou chtít přijmout. Nestavím se do role učitelky, jsem průvodkyní na cestě za jejich poznáním. Sdílím s nimi svoje zkušenosti, ukážu jim, co software umí. Navíc pracujeme na konkrétních přípravách z mateřské školky. Pokud tedy budou chtít, budou znát základní funkce softwaru a budou je umět využít.
Vy sama jste se s interaktivní tabulí naučila pracovat víceméně sama metodou pokus-omyl. Bylo těch omylů hodně?
Ano, bylo jich hodně – právě proto předávám zkušenosti, abych lidem ušetřila čas, který by jinak strávili děláním chyb. I po dvanácti letech se denně softwaru věnuju, nedávno jsem absolvovala pětidenní školení v Berlíně a pořád mám co objevovat. Uvědomuju si, že interaktivní tabule je opravdu pro ty, kteří mají chuť s ní pracovat, jsou kreativní a mají nějakou představu, co chtějí dělat. Je otázka, jestli je dobré se do toho nutit. Ať si každý najde své silné stránky.
Mohou si školky pořídit i hotové programy pro interaktivní tabuli?
Pro interaktivní tabuli toho dnes seženete spoustu, tyto materiály ale bývají vytvořené v jiných programech. Co se týká vzdělávacích materiálů pro MŠ vytvořených přímo v softwaru pro interaktivní tabule, nevím o nikom, kdo by je dnes vytvářel – tedy kromě mě .
Jakou máte zpětnou vazbu ze seminářů?
Mám jich spoustu. Všichni zatím semináře hodnotí jako dobře strávený čas. Kantorky přicházejí na to, že s interaktivní tabulí jsou jejich činnosti s dětmi zábavné a nové. Jsou to vlastně semináře, které dělám nejraději. Učitelky z MŠ jsou kreativní, hravé, pozitivně naladěné a chtějí se učit.
Co vás nejvíc těší na vaší práci lektorky i autorky?
Když mají druzí radost. U seminářů mě těší, že můžu druhým předat své zkušenosti a že se setkávám se stejně laděnými lidmi. Dobíjí mě to pozitivní energií. Jako pro autorku výukových CD je pro mě největší odměnou to, když si nový program zkusím s dětmi – posiluje mě, když vidím, jak se u tabule dokážou bezprostředně bavit.
Petra Kafková