Sdílet na Facebooku

Proč nekupovat interaktivní tabuli

Jestliže patříte mezi ty, kteří se rozhodují, zda si IT do školky pořídit, odpovězte si sami poctivě na otázku, proč IT chcete. Přemýšlejte o tom, zda...

  1. Máte ve školce vhodné prostory pro IT? Je dobré IT instalovat pevně na zeď, popřípadě využít „pojezdu“, aby dobře dosáhly menší i větší děti. Obě varianty mají svá pozitiva i negativa.
  2. Jaký máte pedagogický sbor? Převládají odpůrci či nadšenci? Práce s digitálními technologiemi učitele baví a vidí v nich smysl?
  3. V každém kolektivu se najdou lidé, kteří s tabulí pracovat nechtějí. Možná je to proto, že si neumí přestavit, co všechno by činnost na tabuli a se softwarem obnášela. Možná mají jen strach z neznámého. Vhodnou motivací lze změnit postoj odpůrců, přesto je dobré si uvědomit, že IT je jeden z nástrojů, které máme k dispozici a nejdůležitější je, aby ve třídě panovala pohoda.
  4. Budou mít učitelé možnost doma zpracovávat přípravy na IT? Přípravy na výuku budete v převážné míře zpracovávat doma. Musíte tedy mít doma k dispozici počítač a je také dobré mít přístup k internetu.
  5. Umí pedagogičtí pracovníci IT zařazovat pravidelně do vzdělávacího procesu podle didaktických zásad? Tvorba i prezentování hotového výukového materiálu má svá pravidla. Je velmi jednoduché sklouznout k bezmyšlenkovitému klikání bez zpětné vazby. Nejspolehlivějším indikátorem dobré či špatné práce s IT jsou děti. Buď jsou nadšené a dávají pozor nebo „zlobí“.
  6. Budou učitelé ochotní se dál vzdělávat? Jestliže chcete IT využívat opravdu smysluplně, pak je další vzdělávání nezbytné.
  7. A v neposlední řadě: Máte dostatek financí? Budete potřebovat také dataprojektor, ozvučení, počítač, zatemnění oken, kvalitní připojení k internetu…? Pozor, nenechte se ošálit ani příliš nízkou cenou, ani předraženou tabulí. Udělejte si čas, pátrejte na internetu, ptejte se ve školkách, kde už tabuli mají.

 

V jakých případech se z finančních důvodů nevyplatí pořízení interaktivní tabule?

Když:

  1. vnímáte IT pouze jako „MODERNÍ TREND“
  2. IT už přece mají i v „TÉ DRUHÉ“ školce ve městě
  3. nemáte vy sami dobrý vztah k IT, prostě IT „NEMÁTE RÁDI“.
  4. chcete děti zabavit „pouhým sledováním NĚČEHO“.
  5. máte v úmyslu používat aplikace, u kterých vás dítě „NEBUDE POTŘEBOVAT“.

V takový případech se IT stane příliš drahým promítacím plátnem. Zvolte levnější plochu pro zobrazení monitoru vašeho počítače.

Jaké parametry by měla tabule splňovat?

Ve vedení většiny mateřských školek jsou ženy a žena vnímá svět jinak než muž. A technické (mužské) záležitosti, kam spadá i IT, hodnotí ze svého ženského pohledu. Může se stát, že obchodník bude nabízet  IT s barevným rámem.  Krásná barva. Bude lépe ladit se závěsem ve třídě. Všechny ostatní tabule jsou černé. Čeho si tedy máme všímat?

  1. Jak je tabule velká. Dobrý obchodník se přijede podívat k vám do třídy a doporučí optimální velikost. Jak daleko budou děti od tabule? Budou i ti, kteří budou nejdál všechno dobře vidět? Jakou velikost písmenka můžete zobrazit, aby bylo pro všechny čitelné?
  2. Bude na ploše IT dost místa pro zpracovaný výukový materiál? Bude tedy dost velká? Porovnejte si úhlopříčky nabízených produktů.
  3. Je odolná proti poškození? Většina tabulí je dnes vyráběna tak, aby vydržela i náraz.
  4. Jakým způsobem ji budete udržovat v čistotě? Ptejte se dodavatele.
  5. Je v ceně tabule také servis a péče o zákazníka? Dobrý prodejce bude o vás pečovat i po koupi.

Dále je dobré se zaměřit na:

  1. Ptejte se, jak bude vyřešena kabeláž. Kabely musí být schované tak, aby pohyb u tabule byl pro všechny bezpečný a aby nedošlo, byť nedopatřením, k vytažení kabelů během přímé činnosti.
  2. Počítač by měl v ideálním případě být přímo u tabule, lehce dostupný, připojený k internetu. Výkon počítače musí splňovat podmínky pro náročnost softwaru IT. Pokud budete denně při běžné činnosti muset pracovat s pomalým a zastaralým počítačem, přestane vás práce brzy bavit. Totéž platí pro domácí počítače, na kterých budete zpracovávat přípravy.
  3. Ozvučení učebny. K IT dodávají prodejci také reproduktory. Pokud máte už ve školce funkční reproduktory, můžete je využít. Rozhodujícím faktorem by měla být kvalita zvuku.
  4. Dataprojektor. Ze zkušeností v mateřských školkách lze jednoznačně doporučit dataprojektory s ultrakrátkou projekcí. Děti si pak u tabule nestíní. Zajímejte se o kvalitu lampy (životnost, počet hodin svítivosti, chlazení). Jakmile si dataprojektor pořídíte, naučte se s ním správně zacházet. Když ho například hned po vypnutí vytáhnete z elektřiny (bez možnosti chlazení), budete brzy kupovat novou lampu.
  5. Zatemnění učebny. Opravdu stojí za to, se i této problematice věnovat. Kvalitní zobrazení toho, co promítáte, závisí nejen na IT, dataprojektoru, ale také na zatemnění místnosti.

 

Chcete používat IT jako dotykovou promítací plochu a využívat pouze zakoupená CD a zdroje z internetu? Pak můžete pořídit tabuli bez sofistikovaného softwaru. Zavíráte si tak ale možnost v budoucnu tvořit vlastní výukové materiály. Ne vždy jsou tabule bez kvalitního softwaru levnější než ty, které disponují softwarem, jenž umožní vám i vašim žákům kreativně tvořit materiály na míru.

Rizika

  1. Špatný výběr tabule. Opravdu velmi záleží na tom, zda si pořídíte kvalitní tabuli a sofistikovaný software. Pro rozhodnutí si dopřejte čas a najděte si dostatek informací. Ptejte se ve školkách, kde tabuli používají. Řiďte se vlastní intuicí, když vám obchodník „nesedí“, nemusíte od něj nakupovat.
  2. Finanční nároky v dalších letech. Spočítejte si, o jakou finanční částku se zvednou náklady na provoz školky se zakoupením tabule. Zajímejte se o to, zda budete muset každý rok platit licenci za software či zda je jeho aktualizace bezplatná. Jak a kdo bude řešit opravy? Jaká je záruka na tabuli, dataprojektor, ovladače…?
  3. IT se stane drahým promítacím plátnem. Učitelé musí být dostatečně motivováni, aby se neustále zdokonalovali ve využití IT. Aby sledovali novinky v oblasti možností softwaru (probíhají jeho aktualizace). Aby se dále vzdělávali. IT se dá velmi dobře propojit s dalšími činnostmi. Kdo chce zapalovat, musí sám hořet. A děti to velmi rychle vycítí, zda paní učitelku IT baví a pracuje s ní ráda.

Závěrem

Způsobují digitální technologie demenci? Je IT špatná? Zapojme zdravý selský rozum a nenechme se jakoukoliv technikou ovládat. Alfou a omegou je zodpovědný a vzdělaný učitel. Nebojujme s technikou. Boj nemá smysl, je negativní a nic dobrého nepřináší. Učme děti a učme se od dětí být šťastní. Žijme tak, aby nás práce těšila, aby třída v mateřské školce byla místem příjemného setkávání, vzájemného obohacování. Učme děti zdravému využívání techniky k práci a ke vzdělávání. 

 

11. 11. 2015 Ivana Hrubá Eliášová

©2014 Iva Hrubá Eliášová