Sdílet na Facebooku

Interaktivní tabuli máme. A co dál?

Hurá, máme ve školce tabuli. Děti jsou nadšené. A co paní učitelky? Vidíte v tabuli spojence, který vám umožní děti více zaujmout, posilovat v nich touhu po poznání, ukázat jim, že technika (tablety, počítač, tabule) není jen na hraní, ale že je to výborný vzdělávací nástroj? Nebo vnímáte tabuli jako vetřelce, který bude děti přitahovat, budou si vyžadovat jeho přítomnost v činnostech a vám bude krást váš čas, který budete muset věnovat přípravám?

O tom, jakou tabuli si pořídit do školky, jsem psala v článku Interaktivní tabule v mateřské školce.

Nyní se s vámi podělím o další zkušenosti.

Tvořit nebo stahovat?

Na internetu je spousta hotových výukových materiálů pro využití na interaktivní tabuli. Stáhnout již hotové a použít materiál ve školce je nejjednodušší cesta. Přemýšlejte o kvalitě toho, co stahujete. Je takový materiál opravdu pro vaše děti, dodržují se v něm zásady pro prezentaci (barvy, velikost textu…) dal by se pozměnit, doplnit…?  Rozhodli jste se, že si vytvoříte vlastní výukový materiál, který ušijete přímo na míru vašim dětem? Pak se musíte v první řadě dobře naučit software tabule. Můžete se učit stylem pokus omyl. Z vlastní zkušenosti vím, že to zabere spoustu času. Je zbytečné dělat chyby, které už udělal někdo jiný za vás.

Inspirujte se – dívejte se kolem sebe, vnímejte, zda by se nedaly pracovní listy, se kterými pracujete doplnit o elektronickou verzi. Prohlížejte si jiné výukové materiály (od kolegů, na internetu).

Sdílejte – vytvořte si ve školce sdílené úložiště. Domluvte se s kolegyněmi na spolupráci. To, co na úložiště vložíte, si (pro jistotu) doma zálohujte.

Vytvořte si vlastní databázi zdrojů – ukládejte si fotografie, videa, pracovní listy, zvuky, vlastní obrázky, prostě vše, co se může jednou hodit. Dělejte si v počítači už od začátku pořádek, Třiďte vše do složek tak, abyste si v budoucnu zjednodušili práci.  Zvažte, zda je pro vás vhodnější ukládat materiály na pevný disk či do „virtuálního prostoru“ na např. GOOGLE DISK.

Respektujte pravidla prezentací – velmi záleží na tom, jakým způsobem prezentujete výukový materiál. Děti grafické zpracování silně vnímají. Vzpomeňte si na nějakou prezentaci ze školení, která vás vůbec nezaujala a určitě jste se již setkali i s takovými, které vás přímo pohltily.

Zapojte do tvorby děti a rodiče – i malé děti kreslí krásné obrázky, recitují, zpívají… Představte si, že budete procvičovat předmatematické představy na obrázcích od vašich dětí. Zapojte do tvorby celé rodiny. Spolupracujte s rodiči. Jde to a je to pro všechny zúčastněné strany přínosné. O mé zkušenosti se můžete dočíst v článku Barevné hraní.

Podívejte se na ukázku, na které se podílela Anička Serbousková, nyní již žačka ZŠ Jablonné nad orlicí.

Jaký názor na použití dětských hlasů má paní Věra Hrdinová, logopedická asistentka?

 

Diagnostika – digitální technologie mohou být velmi prospěšné k pozorování rozvoje talentů dětí. Schopnosti dítěte lze zachytit jako zvukový záznam či videonahrávku. Nahrávat můžete i činnosti, které dítě provádí přímo na ploše interaktivní tabule i s jeho hlasovým komentářem.

Vytváření digifolia – technika vám umožňuje, abyste dětem vedli portfolio i v digitální podobě. Představte si, že za dvacet let si váš žáček pustí videozáznam, jak na interaktivní tabuli řešil zapeklitý příklad.

Dejte o vaší práci vědět – informujte na internetových stránkách vaší školky o tom, jak pracujete s interaktivní tabulí. Pošlete na emailové adresy rodičů digitální výstupy z činností.

Přeji vám mnoho šťastných chvil při tvoření a objevování světa.

Rádi byste dostávali novinky z interaktivka.cz? Zaregistrujte se zde:

Vaše jméno: Váš @ e-mail:
 

17. 5. 2015 Ivana Hrubá Eliášová

©2014 Iva Hrubá Eliášová